Camp Lövåsen – vår vision om ny högstadieskola

Torsdag 26 maj 2022

Nya Ulricehamn och Centerpartiet tillsammans med Sverigedemokraterna drev mot Liberalernas vilja igenom att det skall byggas tre nya högstadieskolor i Ulricehamn. Liberalerna anser att det bästa hade varit en sammanhållen skola. Nu när det ändå bestämt att det skall byggas högstadieskola på Lövåsen/Övre Borgmästarhagen/Ubbarp. Kärt barn har många namn men eftersom detaljplanen har arbetsnamnet Lövåsen så väljer vi att använda namnet Lövåsen. Beslutet att bygga Lassalyckan var när det begavs sig modigt, ifrågasatt men i slutet mycket lyckosamt. I och med skolan på Lövåsen har vi nu åter ett gyllene tillfälle att skapa något utöver det vanliga fast denna gång på skolans område. Liberalernas vision är att Lövåsen skall bli ett luftigt campusliknande område där vi kan vara generösa med natur och öppna ytor, t ex med amfiteater och andra kulturella samlingsplatser. Dagens badhus behöver ersättas, varför inte bygga det nya anslutning till campus Lövåsen? Skolans idrottshall sammanbyggd med badhuset på liknande sätt som dagens sim o sporthall t ex. Friidrottsarena och nya lokaler för bordtennis är andra önskemål som vi kan samordna med de behov som skolan kommer ha. Att projektleda och planera för tre högstadieskolor plus nytt badhus kommer vara en utmaning för den kommunala förvaltningen oavsett hur det görs. Liberalerna anser att Campus Lövåsen skall prioriteras före de andra högstadieskolorna om/när det så behövs.