HUNDRATALS ÅR AV FRIHETSKAMP

Liberaler har i alla tider tagit strid för demokrati, kunskap, öppenhet, jämställdhet och varje människas frihet. Nu är det viktigare än på länge.

DEMOKRATI – DET BÖRJADE MED RÖSTRÄTTEN

Det liberala partiet i Sverige bildades ur kampen för rösträtt för alla kvinnor och män. På den tiden var det många som vände sig emot idén att varenda medborgare skulle ha inflytande och yttrandefrihet – oavsett kön, inkomst och bakgrund. År 1909 infördes rösträtt för män. Först 1921 fick även kvinnor delta i allmänna val i Sverige. Tanken att varje människa ska vara fri att forma sitt liv har sedan dess legat till grund för all liberal politik.

Demokrati är en liberal uppfinning. Den politiska makten utgår från folket. Yttrandefrihet, politisk frihet, rösträtt och äganderätt är nödvändiga i ett fritt samhälle. Liberaler arbetar för demokrati i hela världen och vi tänker aldrig vara tysta när mänskliga fri- och rättigheter kränks.

KUNSKAP OCH UTBILDNING

Kunskap gör människor och Sverige rikare. Friheten att förändra sitt liv börjar med kunskap. Kunskap och utbildning bryter barriärer, öppnar nya vägar och stärker den enskildes förmåga att fatta egna självständiga beslut. Därför arbetar liberaler så envist för en bättre skola. Vi vill att alla ska kunna utvecklas i det svenska skolsystemet. Klassresan börjar i klassrummet.

ÖPPENHET

I vårt land har vi stora möjligheter att resa, studera och bedriva handel i många länder utanför Sverige. Invandring ger oss också stora möjligheter. Det är bra att människor kommer till vårt land för att jobba och studera. I dag bor här människor med rötter från världens alla hörn, här talas alla större språk. Det gör vårt land rikare och ger oss större möjligheter på en global marknad. Vi lever i en global värld där vi påverkas av det som sker internationellt och där även vi kan vara aktörer. Genom vårt deltagande i EU påverkar vi ökad integration och skapar grogrund för fred, demokrati, fri rörlighet och handel. Många av framtidens stora frågor såsom klimatfrågan kan endast lösas genom samarbete med andra.

JÄMSTÄLLDHET

Varenda människa ska ha möjlighet att styra sitt liv. Det har vi tagit strid för sedan liberaler slogs för rösträtten. Vi är stolta över att Sverige har blivit ett av världens mest jämställda länder. Men fortfarande finns mycket kvar att göra.

Jämställdheten börjar i barndomen. Växer vi upp under olika villkor, kommer vi att ha olika villkor också som vuxna. Därför måste vi kunna se vilka effekter som normer och värderingar får för jämställdheten. Omgivningens åsikter och gamla invanda könsroller får inte sätta stopp för friheten att bestämma över sitt eget liv. För varje kille och tjej som tror att de måste följa gamla spår ska skolan visa att man kan välja sin egen väg och bryta könsmönster.

Lämna din e-postadress här, så berättar vi mer om hur du kan göra skillnad.