Se alla

Så vill vi utveckla skolan

Möjligheternas förskola och skola

• Grunden ska läggas redan i förskolan.
• En språkförskola för alla barn
• Fler klasskamrater och behöriga lärare
• Särskilda undervisningsgrupper för de som behöver det
• Samverkan mellan hemmen, skolan och fritidshemmen ska öka
• Fritidshemmens kvalitet ska motsvara läroplanens krav
• Skolföräldrakurs
• Fler vuxna i skolan
• Läraryrket ska förstärkas och fler ska bli lärare
• Samverkan mellan elevhälsan, primärvården och socialtjänsten ska öka
• Tidig utvärdering och tidigt stöd
• Flexibel skolskjuts
• God tillgång till tryckta läroböcker av hög kvalitet ska finnas
• IT-läromedel ska tillhandahållas av skolan
• Samarbete mellan Ulricehamns skolor och universitet/högskolor ska stärkas
• Alla elever ska under sin skoltid få internationella kontakter
• Jämställdhet och feminism ska vara självklart i skolan
• Barn och ungdomar ska ha ett ökat inflytande över frågor som angår dem.
• Särskolan ska ha hög kvalitet

 

Liberalerna är Sveriges skolparti. Vi sätter kvalitet och kunskap först. Oavsett var du bor i
kommunen och vilka förutsättningar du har med dig hemifrån ska du ha samma möjligheter att
få en skolgång med trygghet och kvalitet. Alla elever som lämnar skolan ska ha de kunskaper
som krävs för att klara fortsatta studier eller snabbt komma i arbete.
Grunden ska läggas redan i förskolan
De flesta barn bör kunna läsandets grunder när de slutar förskolan. Även om förskolan inte ska
vara någon skola så är det viktigt med ett lärande perspektiv. Alla förskolegrupper ska ledas av
en högskoleutbildad förskollärare som har det pedagogiska ansvaret. Det är mest kvinnor som
arbetar i förskolan. Barn behöver också manliga förebilder. En satsning ska göras för att anställa
fler män.

Fler klasskamrater och behöriga lärare
Fortfarande sker undervisning i klasser med blandade åldrar i de flesta av våra små skolor.
Detta beror på att det inom det geografiska upptagningsområdet finns för litet antal elever i varje
årskurs. För att ge bättre förutsättningar för både lärande och undervisning vill vi komma bort
från denna undervisningsform och renodla klasserna till s k A-form.
Vi vill att de mindre skolorna får färre årskurser så att t ex en skola blir ren årskurs F-3 och en
annan skola blir en ren årskurs 4–6 skola. Rekryteringen av behöriga lärare till de mindre
skolorna blir lättare då den moderna lärarutbildningen åter utgår från de olika stadierna.
Arbetsuppgifter och kollegor i arbetslag underlättas också om en skola får jobba fokuserat på
vissa årskurser.

Särskilda undervisningsgrupper för de som behöver det
Det finns elever som har mycket svårt att känna sig tillrätta i en stor klass. De kan ställa till
skada och oro både för sig själva och för sina klasskompisar. Där behov finns ska det vara
möjligt att skapa särskilda undervisningsgrupper för ett fåtal elever under längre eller kortare tid.
Viktigt att detta inte endast gäller utåtagerande elever utan att det också kan tillämpas på andra
såsom mycket lågpresterande elever med behov av mer hjälp eller t ex elever med stor
skolångest eller andra svårigheter. Spetsklasser för högpresterande ska också finnas.

Samverkan mellan hemmen, skolan och fritidshemmen ska öka
Det ska finnas en tydlig överenskommelse och dialog mellan skola och vårdnadshavare om
vilka förväntningar och vilket ansvar båda parter har för varje elevs utveckling. Inför ett barns
skolstart ska varje förälder/vårdnadshavare gå en ”skolföräldrakurs” med genomgång av vad
skolan förväntar av hemmet och vilken information som skolan ska delge förälder /
vårdnadshavare för att barnets skolgång ska bli så bra som möjligt. Tolk ska finnas närvarande i
de fall vårdnadshavaren inte behärskar svenska tillräckligt väl. Positiva attityder till skolan måste
finnas både i hemmen och samhället. Ordning och arbetsro i skolan är förutsättningar både för
trygghet och goda skolresultat.
Fritidshemmen har i Läroplanen fått ett tydligt uppdrag att samverka med skolan för att stötta
eleverna med läxläsning o dyl. Därför behöver samverkan mellan lärarna i skolan och
fritidshemmets personal öka. Kompetensutveckling ska vara lika viktig för dem som arbetar i
fritidshemmet som för personalen i skolan. Gruppstorlekarna i fritidshemmen behöver
granskas. Arbetet med att få personal med rätt kompetens till kommunens alla fritidshem ska
intensifieras.

Fler vuxna i skolan
I många skolor behöver närvaron av vuxna personer öka. Läxhjälp och rastvakt är exempel
på arbetsuppgifter som kan skötas av andra än lärare. Fler lärarassistenter som kan bistå lärarna
med dessa uppgifter behövs. Många elever har inte alltid en vuxen hemma som hinner prata
om mopeder, kärleksbekymmer eller annat mellan himmel och jord.
Vi vill förstärka samverkan med civilsamhället för att få in vuxna i skolan. Idéburet offentligt
partnerskap (IOP) är en samverkansform mellan det offentliga och civilsamhället som kan vara
lämplig även i vår kommun. Trygga elever som mår bra får bättre resultat i skolan.

Läraryrket ska förstärkas och fler ska bli lärare
Lärare ska göra det de är utbildade för, dvs undervisning, och det ska finnas möjlighet att
göra karriär som undervisande lärare. I vår kommun ska duktiga lärare ha möjlighet att göra
karriär inom sitt eget yrke (skolledare ska inte vara den enda karriärmöjligheten).
Huvudlärartjänster ska inrättas i varje rektorsområde i alla aktuella undervisningsämnen.
Huvudlärarna ska ha kontinuerlig kontakt med universitet och högskola, hålla sig uppdaterade
inom sitt ämne och sprida kunskapen till sina kollegor samt utveckla ämnesmetodiken. På
gymnasiet ska ämneslektorer finnas.
Lärarassistenter ska anställas dvs personer som kan serva lärarna med administrativa uppgifter
mm. Inom varje rektorsområde ska det också finnas en eller flera lärare som erbjuder både
ungdomar och äldre personer att få delta på lektioner och få en inblick i läraryrkets möjligheter
och utmaningar.

Samverkan mellan elevhälsan, primärvården och socialtjänsten ska öka
Våra elever ska må bra. Både det psykiska och fysiska välmåendet är viktigt. Det är inte en
fråga enbart för Elevhälsan. En utökad samverkan mellan Elevhälsan, Primärvården och
Socialtjänsten betyder att elever som av olika skäl inte mår bra kan stöttas tidigt.

Tidig utvärdering och tidigt stöd
Utvärdering av elevers kunskaper i läsning, skrivning och räkning ska göras tidigt så att
adekvat stöd kan sättas in så fort som möjligt. Vid sidan om satsning på matematik så behövs en
satsning på läsning och skrivning. Läsning och skrivning är en förutsättning för att kunna ta till
sig all annan kunskap inklusive matematik.

Flexibel skolskjuts
Skolskjutsarna blir med rena stadieskolor fler till och från skolstart, samtidigt som de många
skolskjutsarna till och från vissa ämnen som slöjd, simhall et c blir färre då de kan utgå från
färre skolor. Vi vill att reglerna för skolskjutsar generellt blir flexiblare. Föräldrar ska kunna
välja vilken skola deras barn ska gå i.

Läromedel
IT-läromedel ska tillhandahållas av skolan. En-till- en-dator ska finnas till alla elever i
årskurserna 2 – 6 och surfplatta i förskoleklass och årskurs 1. Även på de små skolorna ska ITsupport, backup, finnas tillgängligt. God tillgång till tryckta läroböcker av hög kvalitet ska finnas.
Mobiltelefon ska inte användas under skoltid.

Samarbete mellan Ulricehamns skolor och universitet/högskolor ska stärkas
I Ulricehamn är det färre elever som fortsätter på högskolenivå jämfört med landet i övrigt.
Fler elever ska uppmuntras att studera vidare. Studie- och yrkesvägledarnas roll ska förstärkas.
Vi ska arbeta för att yrkeshögskolekurser finns i kommunen.
Alla elever ska under sin skoltid få internationella kontakter
Genom utbyte med skolor i andra länder ska möjlighet skapas för alla elever att få kontakt
med studerande i andra länder. Alla ska ha information om internationella utbytesprogram
och studier utomlands på gymnasie- och högskolenivå.

Lov- och sommarskola ska erbjudas alla elever
De försök med lov- och sommarskola som gjorts tidigare har betytt mycket
för elever som haft lättare att ta till sig undervisning i en mindre grupp. Arbetssättet kan
utvecklas och bör bli tillgängligt för flera elever än de som riskerar underkända betyg.

Jämställdhet och feminism ska vara självklart i skolan
Elever med olika ursprung, traditioner och religioner lever sida vid sida i våra
skolor. Värderingarna om jämställdhet och feminism får dock inte ifrågasättas. Information
om hbtq-frågor ska vara naturliga inslag.

Barn och ungdomar ska ha ett ökat inflytande över frågor som angår dem.
I alla Ulricehamns skolor ska det finnas elevråd. Med utgångspunkt i elevråden bör
Ungdomsrådet i Ulricehamn få ett större inflytande. Alla ungdomar ska
ha möjlighet att påverka sin egen vardag både i och utanför skolans värld. Barnkonventionen
ska följas.

Särskolan ska ha hög kvalitet
I särskolan ska elever med intellektuell funktionsnedsättning få undervisning som är anpassad
efter deras förutsättningar. Alla barn har rätt att lära sig och utvecklas. Grundsärskolan ska
finnas i eller nära andra skolor och eleverna ska kunna delta i varandras aktiviteter.